Parteneriate

 
consiliul-judetean-bistrita-nasaud.jpg
 
 
iasi - logo.PNG
 
 
sigla-cjph-desktop.png
 
 
 
 
consiliul-judetean-bistrita-nasaud.jpg
 
 
consiliul-judetean-bistrita-nasaud.jpg
 
 
                        
 
                                                                                                                                         
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Direcția Agricultură și Alimentație

Taburi primare

 

Structura Direcţiei Agricultură şi Alimentaţie

1. Oleg Agache - şef al Direcţiei Agricultură şi Alimentaţie

2. Vitalie Postolache - specialist principal în problemele planificării şi dezvoltării producţiei animaliere

3. Ceban Ghenadie- specialist principal pe problemele funciare şi consolidare a terenurilor agricole

4. Diana Saftiuc - specialist principal în problemele planificării şi prognozării producţiei agricole

5. Bobrițchi Sorin - Specialist principal în problemele funciare și cadastru

 

 

 

Regulamentul

de activitate a Direcţiei Agricultură şi Alimentaţie

 

           Direcţia Agricultură şi Alimentaţie (în continuare Direcţia) a Consiliului raional este creată în scopul implementării în teritoriu a politicii 

agrare promovate de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi de către organele administraţiei publice locale.

 

           Prezentrul Regulament stabileşte funcţiile, sarcinile, structura statelor de personal şi atribuţiile funcţionale ale specialiştilor Direcţiei.

 

I. DISPOZIȚII GENERALE

 

  1. În activitatea sa Direcţia se călăuzeşte de prevederile:
  • Constituţiei Republicii Moldova;
  • Legilor şi hotărîrilor Parlamentului Republicii Moldova;
  • Decretelor Preşedintelui Republicii Moldova;
  • Hotărârilor, dispoziţiilor şi ordonanţelor Guvernului Republicii Moldova;
  • Ordinelor, directivelor, programelor, instrucţiunilor şi altor acte normative ale Ministerului şi altor organe ierarhic superioare, pe probleme ce ţin de sectorul agro-alimentar;
  • deciziilor, aprobate de Consiliul raional;
  • dispoziţiilor Preşedintelui raionului;
  • prezentul Regulament.

 

  1. Direcţia nu dispune de statut de  persoana juridică şi este o subdiviziune a Consiliului raional Glodeni.

1.3. În activitatea sa Direcţia elaborează diferite instrucţiuni de serviciu, îndrumări de specialitate şi alte acte normative pentru agenţii economici de profil din raion, organizează şi asigură executarea lor.

                                                                      

                                                                       

II. FUNCŢIILE DE BAZĂ ALE DIRECŢIEI

 

      Direcţia îşi organizează activitatea în conformitate cu direcţiile prioritare principale de realizare a obiectivelor strategice ale politicii agrare, aprobate de Guvernul RM și Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediu, şi exercită următoarele funcţii:

 2.1. Promovarea politicii agrare în teritoriu.

 2.2. Supravegherea respectării normelor juridico–administrative, tehnologice şi ecologice asupra proceselor de producere, prelucrare, stocare, depozitare, transportare şi comercializare a produselor agricole proaspete, prelucrate şi a materiei prime agricole, precum şi utilizării factorilor de producţie aferenţi.

 2.3. Monitorizarea stării social-economice şi ecologice a agenţilor economici din sectorul agroalimentar, indiferent de forma de proprietate şi organizatorico-juridică.

 2.4. Acordarea asistenţei informaţionale, metodologice şi tehnologice tuturor producătorilor şi prelucrătorilor producţiei agricole, inclusiv şi proprietarilor individuali şi organizaţiilor obşteşti ale populaţiei rurale.

 2.5. Susţinerea în teritoriu a programelor de dezvoltare a ramurilor din sectorul agroalimentar și de utilizare a forţei de muncă.

2.6. Elaborarea sintezelor şi prognozelor lunare, trimestriale şi anuale privind situaţia social-economică în sectorul agroalimentar al raionului.

 

III. SARCINILE DIRECŢIEI

 

3.1. Promovarea politicii agrare, inclusiv consolidarea terenurilor agricole parcelate şi cooperarea proprietarilor individuali în vederea utilizării tehnologiilor avansate şi sporirea productivităţii în sectorul agro-alimentar şi implementarea proiectelor investiţionale.

 3.2. Asigurarea utilizării eficiente a resurselor agricole din punct de vedere economic şi ecologic, conform cerinţelor tehnologice de agricultură durabilă, şi a resurselor naturale şi tehnogene agricole.

 3.3. Implementarea mecanismelor juridice, instituţionale şi financiare de funcţionare a pieţei funciare.

 3.4. Monitorizarea pieţei resurselor şi produselor agroalimentare, necesităţilor şi capacităţilor de producţie, păstrate, prelucrate şi distribuire a producţiei de profil şi a factorilor de producţie.

 3.5. Organizarea infrastructurii raionale pentru prestarea serviciilor de colectare, aprovizionare şi desfacere a producţiei agroalimentare şi contracararea proceselor negative la monopolizarea acestor procese.

 3.6. Coordonarea activităţii cu serviciile teritoriale şi descentralizate din raion în scopul monitorizării comercializării în teritoriu a materialului săditor, semincier şi reproductiv, a fertilizanţilor şi materialelor de uz fitosanitar.

 3.7. Asigurarea dezvoltării localităţilor rurale prin diversificarea activităţilor economice şi obşteşti în baza utilizării raţionale a resurselor umane locale în condiţiile protecţiei mediului natural şi cultural autohton.

3.8. Monitorizarea şi calcularea pierderilor în urma calamităţilor naturale ale agenţilor economici din raionul respectiv.

 

                                                              

IV. STRUCTURA STATELOR DE PERSONAL ALE DIRECŢIEI

 

4.1. Structura organizatorică a Direcţiei este aprobată prin decizia Consiliului raional nr.6/17 din 04 septembrie 2020  „Cu privire la aprobarea organigramei şi statelor de personal ale Aparatului Preşedintelui raionului, direcţiilor, secţiilor, altor subdiviziuni din subordinea Consiliului raional” care cuprinde următorii specialişti şi anume:

  • Şef  direcţie – 1 un. ”fpc”
  • Specialist principal în problemele planificării şi dezvoltării producţiei animaliere – 1 un. ”fpe”
  • Specialist principal în problemele planificării şi prognozării producţiei agricole – 1 un. ”fpe”
  • Specialist principal pe problemele funciare şi consolidare a terenurilor agricole – 1 un. ”fpe”
  • Specialist principal în problemele relaţii funciare şi cadastru – 1 un. ”fpe”

4.2. Şeful Direcţiei este ales prin vot deschis in bază de concurs de către Consiliul raional, iar ceilalţi specialişti sunt angajaţi în muncă în bază de concurs, candidaturile cărora în prealabil necesită coordonare cu Ministerul Agriculturii Dezvoltării Regionale și Mediu.

 

V. ATRIBUŢIILE FUNCŢIONALE PRINCIPALE ALE SPECIALIŞTILOR

 

5.1. Şeful Direcţiei:

  1. Conduce întreaga activitate a Direcţiei şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor şi exercitarea funcţiilor atribuite Direcţiei în strictă conformitate cu obiectivele strategice ale politicii agrare.
  2. Răspunde pentru aplicarea întocmai a normelor de structură şi de personal aprobate pentru Direcţie.
  3. Asigură coordonarea activităţii Direcţiei cu Consiliul raional şi cu Ministerul Agriculturii Dezvoltării Regionale și Mediu.
  4. Răspunde pentru organizarea activităţii Direcţiei în strictă conformitate cu actele legislative şi normative în vigoare, cu regulamentele, instrucţiunile, deciziile Consiliului raional, dispoziţiile prşedintelui raionului şi celor parvenite de la Ministerul Agriculturii Dezvoltării Regionale și Mediu şi alte organe ierarhic superioare.
  5. Supraveghează şi contribuie la aplicarea prevederilor legislative şi normative privind promovarea politicii agrare în teritoriu, precum şi implimentarea diferitor programe post privatiziţionale, de restructurare, cooperare şi integrare în sectorul agro-alimentar al raionului.
  6. Asigură planificarea şi dezvoltarea eficientă a sectorului agro-alimentar şi contribuie la asigurarea securităţii alimentare din teritoriu.
  7. Examinează şi controlează activitatea specialiştilor din cadrul Direcţiei.
  8. Asigură elaborarea rapoartelor analitice lunare, trimestriale şi anuale de sinteză şi previzionare a situaţiei social - economice a sectorului agroalimentar al raionului.
  9. Asigură elaborarea programelor de dezvoltare a ramurilor din sectorul agroalimentar, a instrucţiunilor şi regulamentelor de serviciu.
  10. Asigură promovarea experienţei avansate a agenţilor economici din teritoriu prin intermediul seminarelor, expoziţiilor, iarmaroacelor şi prin alte metode.
  11. Asigură respectarea cerinţelor de atestare, autorizare, licenţiere şi certificare a produselor agroalimentare, a sistemelor agrotehnice efectiv aplicate, a utilajelor şi echipamentelor de prelucrare, stocare sau depozitare, transportare şi ambalare în scopul protejării consumatorului autohton şi de îmbunătăţire a calităţii producţiei respective.
  12. Reprezintă în modul stabilit Direcţia în diferite organizaţii, instituţii şi întreprinderi în problemele ce ţin de competenţa acesteia.

  

5.2. Specialistul principal în problemele planificării şi dezvoltării producţiei animaliere:

  1. Promovează în teritoriu sarcinile politicii agrare în sectorul zootehnic.
  1. Supraveghează respectarea normelor juridico-administrative, tehnologice şi ecologice privind procesele de producere, prelucrare, stocare, transportare şi distribuire a produselor animaliere proaspete şi prelucrate.
  2. Monitorizează starea social – economică şi ecologică a agenţilor economici, care activează în domeniul producerii, prelucrării şi comercializării produselor animaliere şi a factorilor de producţie.
  3. Elaborează programele de dezvoltare a ramurilor din sectorul zootehnic, instrucţiunile şi regulamentele de serviciu.
  4. Asigură respectarea în teritoriu a cerinţelor tehnologice la creşterea şi prelucrarea producţiei animaliere.
  5. Contribuie la elaborarea sintezelor şi prognozelor (previziunilor) lunare, trimestriale şi anuale privind dezvoltarea sectorului zootehnic al raionului.
  6. Asigură aplicarea realizărilor ştiinţei zootehnice naţionale şi internaţionale în sectorul zootehnic al raionului, întru sporirea competitivităţii producţiei animaliere.
  7. Coordonează în fiecare localitate reproducţia animalelor cu deschiderea punctelor de însămânţare artificială a animalelor şi de tratare a maladiilor la animale.
  8. Contribuie la asigurarea agenţilor economici cu animale de prăsilă şi material reproductiv.
  9. Conlucrează cu specialişti din alte domenii în problemele producerii nutreţurilor.

 

 5.3. Specialistul principal pe problemele planificării şi prognozării producţiei agricole:

  1. Elaborează sintezele şi prognozele (previziunile) lunare, trimestriale şi anuale în baza monitorizării conjuncturii de piaţă a factorilor de producţie şi produselor agroalimentare.
  2. Acordă asistenţă centrelor de extensiune teritoriale şi săteşti în vederea desfăşurării activităţilor acestora.
  3. Acordă sprijin asociaţiilor de tip mutual pentru aprovizionare-desfacere, prestări de servicii, de creditare şi împumut agricol.
  4. Monitorizează permanent necesităţile proceselor de producere, de distribuire a factorilor de producţie pentru sectorul agro-alimentar din teritoriu.
  5. Analizează şi monitorizează capacităţile de producere, păstrare, prelucrare, stocare, depozitare şi distribuire a producţiei agro-alimentare.
  6. Asigură colectarea şi actualizarea informaţiei zilnice privind dezvoltarea sectorului agro-alimentar.
  7. Monitorizează starea social-economică a agenţilor economici, indiferent de forma organizatorică şi proprietate, care activează în domeniul producerii, prelucrării şi comercializării producţiei agroalimentare, a factorilor de producţie, a drepturilor patrimoniale asupra terenurilor agricole.
  8. Asigură monitorizarea activităţii diferitor forme de antreprenoriat cu identificarea factorilor negativi în activitatea acestora.
  9. Asigură implimentarea politicii de restructurare a întreprinderilor agricole şi prelucrătoare, care activează fără profit.
  10. Acordă sprijin la formarea în teritoriu a serviciilor de consultanţă şi extensiune pentru asistenţă juridică, informaţională, tehnologică, de inginerie, marketing a producătorilor agricoli în activitatea lor de producţie şi de import-export al producţiei.
  11. Organizează propogarea experienţei avansate în sectorul agroalimentar a activităţişor de extensiune și serviciilor de consultanţă.

 

5.4. Specialistul principal pe problemele funciare şi consolidare a terenurilor agricole:

  1. Monitorizează situaţia privind utilizarea terenurilor cu destinaţie agricolă şi, după caz, contribuie la contracararea utilizării iresponsabile a pământului.
  2. Contribuie la consolidarea terenurilor agricole parcelate pentru o utilizare mai eficientă, a acestora, inclusiv prin metoda de cooperare, arendă, schimb de terenuri, vânzare – cumpărare a acestora.
  3. Asigură ajutorul consultativ pe problemele cooperării şi integrării deţinătorilor de teren şi patrimoniu.
  4. Contribuie la asigurarea protecţiei juridice a agricultorilor în procesul de activitate de sine stătătoare sau de arendă.
  5. Asigură concentrarea tehnologică a terenurilor agricole în vederea exploatării eficiente din punct de vedere economic şi ecologic. 
  6. Asigură implementarea şi monitorizarea mecanismelor adecvate de utilizare a sistemelor de agricultură durabilă şi eficientă, precum şi de sporire a fertilităţii solului prin metode ş măsuri agrotehnice, agrochimice, de organizare şi amenajare a teritoriului, de conservare a solului, de menţinere a echilibrului ecologic, de valorificare a rezervelor de apă, inclusiv minerală.
  7. Contribuie la asigurarea agenţilor economici cu materiale de uz fitosanitar şi fertilizanţi şi exercită controlul asupra comercializării şi utilizării acestora în teritoriu.

 

 

5.5.  Specialist principal în problemele relaţii funciare şi cadastru:

 

  1. Promovarea politicii în domeniu, realizarea concepţiei unice de dezvoltare a relaţiilor funciare pe întreg teritoriul, indiferent de forma organizaţională-juridică, tipul de proprietate asupra pămîntului şi hotarele administrativ-teritoriale.
  2. Implementarea politicii statului şi dirijarea procesului de reglementare a regimului proprietăţii funciare;
  3. Implementarea controlului asupra folosirii raţionale a terenurilor;
  4. Ţinerea cadastrului funciar;
  5. Promovarea Programului de Valorificare a terenurilor noi şi de sporire a fertilităţii solurilor;
  6. Implementarea procedurilor de ţinere a cadastrului funciar şi monitoringului funciar;
  7. Informarea permanentă a conducerii asupra rezultatelor activităţii, respectînd termenii stabiliţi şi prezentarea propunerilor privind îmbunătăţirea situaţiei în domeniu.

 

 

VI. DISPOZIŢII TRANZITORII

 

  1. Prezentul Regulament poate fi modificat, completat, suspendat sau abrogat prin decizia Consiliului raional Glodeni.
  2. Prezentul Regulament întră în vigoare la data aprobării lui.

 

 

/sites/default/files/Regulament%20Agricultur%C4%83.pdf